Ajankohtaista

Tarkka ja monipuolinen talouden ja resurssien seuranta mahdollistaa kustannustehokkaan ja kannattavan toiminnan. Oikeilla tiedoilla, joita on saatu mm. aiemmista toteutuksista, osataan tarjota projekteja ja palveluja kannattavasti. Rutiinien automatisoinnilla saavutetaan kilpailuetua.

Haemme työntekijää Turkuun

Etsimme tiimimme uutta jäsentä järjestelmäsuunnittelijan rooliin vastaamaan Mavisystemsin IT-ympäristön ja järjestelmien parhaasta mahdollisesta toiminnasta sekä jatkokehityksestä. Tulet toimimaan tiiviissä yhteistyössä sekä omien asiantuntijoiden, asiakkaiden että palveluntuottajakumppanien kanssa. Työskentelet asiantuntijatehtävissä erilaisissa projekteissa, jotka liittyvät toiminnanohjauksen ja raportoinnin toteuttamiseen sekä kehittämiseen. Toimialuettasi ovat myös sisäisen tietoverkon, palvelinympäristön sekä identiteetinhallinnan ylläpito ja kehittäminen.

Järjestelmäsuunnittelijana saat mahdollisuuden hyödyntää asiantuntemustasi ja vaikuttaa Mavisystemsin asiakkaiden liiketoimintakriittisten IT-ympäristöjen toteutukseen ja kehitykseen sekä huolehtia Mavisystemsin omien järjestelmien toiminnasta. Työpäivät ja viikot eivät ole identtisiä toistensa kanssa ja toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti. Pääset yhdistämään työssäsi asiakastuen, vaihtelevat projektit sekä jatkuvaluontoisen kehittämistyön.

Olet mukavuusalueellasi kun:

  • Toimit Microsoft Windows palvelin- ja työasemakäyttöjärjestelmien avulla toteutettujen ympäristöjen parissa.
  • IP-verkkojen toiminta ja internettiin julkaistujen palveluiden vaatimukset sekä tietoturvatarpeet ovat tuttuja.
  • Hahmotat virtualisointiratkaisujen mahdollisuudet ja vaikutukset IT-infrastruktuurin käyttöjärjestelmä- ja sovellustasoilla.

Olet jo perehtynyt perusasioiden verran:

  • Microsoft SQL Server asennukseen, konfigurointiin ja ylläpitoon. Esim. ”Administering SQL Server databases” asiantuntijarooli on tuttu.
  • Työsuoritteiden tehostamiseen ja toistettavuuden parantamiseen esim. PowerShellin avulla.
  • Olet ollut tekemisissä Microsoft Azure ja Office 365 alustojen parissa ja ymmärrät ainakin periaatteellisella tasolla niiden tarjoamat mahdollisuudet sekä rajoitteet.

Tehtävässä menestyminen edellyttää:

  • Olet valmis oppimaan Dynamics NAV -sovelluksen toimintaa sekä käyttötapatoteutuksia IT-infrastruktuurin näkökulmasta. Dynamics NAV -sovelluksen operatiivinen käyttö tai sisäinen konfigurointi ja kehitys eivät kuulu osaamisvaatimuksiin.
  • Osaat toimia itsenäisesti ja itseohjautuvasti osaamiseesi nojaten.

Panostamme henkilökuntamme koulutukseen ja sertifiointiin. Microsoft Windows Server, SQL Server ja Dynamics NAV sertifioinnit katsotaan eduksi, mutta eivät ole välttämättömiä.

Lähetä hakemuksesi mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään 8.2.2018. Lisätietoja tehtävästä antaa Sami Lönnroth (sami.lonnroth@mavisystems.fi / +358 50 520 3710) 29.1.2018 ja 5.2.2018 klo 13:00 – 17:00.

Monsterissa julkaistun ilmoituksen löydät tästä linkistä.

 

Finvoice 3.0 -validointi Microsoft Dynamics NAViin

Uusin Finvoice 3.0 versio julkaistiin 15.12.2017. Toteutimme Dynamics NAV:in sisällä tapahtuvan Finvoice 3.0 -laskuaineiston rakenteen validoinnin pikavauhtia ja se on nyt käyttöönotettavissa Dynamics NAV -versioissa 2017 ja 2018. Finvoice-versiot joita tuemme (aineiston lähetys ja/tai vastaanotto) ovat 1.3, 2.01 ja 3.0

Lisää tietoa Finvoicesta Finanssiala ry:n sivuilta osoitteesta www.finanssiala.fi/finvoice

Microsoft Dynamics NAV 2018 – suuntana Microsoft Dynamics 365

Microsoft Dynamics NAV 2018 esiteltiin lokakuussa Directions EMEAssa (www.directionsemea.com). Dynamics NAV 2018 on taas uudempia ja parempi (mm. aikaisempaa parempi selainkäyttöliittymä, sekä kehittyneemmät Office 365 ja Dynamics 365 integraatiot). Tällä kertaa tämä ei kuitenkaan ole se tärkein Dynamics NAV 2018 uutinen/uudistus.

Dynamics NAV – tulevaisuus turvattu

Tämän ei sinänsä ole mikään uutinen, mutta Microsoftin Dynamics tiedotus on ollut hetkittäin hieman vaikeaselkoista, minkä vuoksi Dynamics NAVin tulevaisuus on herättänyt kysymyksiä ja epäilyjä. Marko Perisic (General Manager, Microsoft Dynamics SMB) sanoi ja näytti Directions EMEAssa hyvin yksiselitteisesti, ettei Dynamics NAVia olla lopettamassa ja että sen kehitys jatkuu (”As far as Microsoft is in business we’ll invest and support Dynamics, Office 365 and Azure”). Marko totesikin, ettei riittävän isoa PowerPointia/valkokangasta ole vielä olemassa. Joku on nimittäin aina sitä mieltä, että viimeinen kalvossa oleva vuosiluku tarkoittaa Dynamics NAVin päättymistä (”I just can’t have big enough slide”)

Dynamics NAV 2018 ja Dynamics NAV 2018 R2

Uusi Dynamics NAV 2018 julkaistaan joulukuussa 2017. Keväällä 2018 julkaistaan Dynamics NAV 2018 R2, minkä jälkeen julkaistaan Dynamics 365 ”Tenerife”. Dynamics NAV 2018 ja NAV 2018 R2 ovat samalla tavalla uusia Dynamics NAV versioita, kuin esimerkiksi NAV 2015, NAV 2016 ja NAV 2017.

Dynamics 365 ”Tenerife”

Dynamics NAV 2018 R2 jälkeen tulee uusi Dynamics NAV versio, jonka työnimi on Dynamics 365 ”Tenerife”. Onko julkaistavan version virallinen nimi Dynamics 365 NAV, vai jotain muuta ei tiedetä, sillä Microsoft ei ole paljastanut Dynamics 365 ”Tenerifen” oikeaa nimeä.

Ok, eli Dynamics NAVin nimi muuttuu, mitä sitten?

Dynamics 365 ”Tenerife” tarkoittaa ennen kaikkea isoa teknistä muutosta, joka etenee askel kerrallaan: NAV 2018 -> NAV 2018 R2 -> Dynamics 365 ”Tenerife”. Kun Dynamics 365 ”Tenerife” julkaistaan, saa sen sekä perinteisenä on-premise versiona (= kaikki aikaisemmat Dynamics NAV versiot), että Microsoftin omana Azure pilviversiona. Ja mikä tärkeintä, sekä on-premise että pilviversio käyttävät samaa koodia (engl. codebase). Ei siis ole väliä valitseeko on-premise vai Microsoftin oman pilviversion, järjestelmä on aina sama. Aivan mahtavaa!

Dynamics 365 ”Tenerifen” myötä Dynamics NAVin nimi muuttuu/sulautuu osaksi Dynamics 365:sta ja myös teknisesti järjestelmät integroituvat aikaisempaan paremmin.

Mitä tämä tarkoittaa?

Dynamics NAV on täällä nyt ja tulevaisuudessa. Dynamics NAV on yksi Microsoftin parhaiten kannattavista (ja paras Dynamics) tuotteista/palveluista. Miksi ihmeessä Microsoft siis lopettaisi Dynamics NAVin?

Dynamics NAVia saa perinteisenä on-premise-ratkaisuna, kuin myös pilvestä. Uutta tässä on se, että Dynamics 365 ”Tenerifen” myötä NAVia saa myös Microsoftin omana Azure-pilvipalveluna. Me Mavisystemsillä olemme toimittaneet Dynamics NAVia palveluna/pilvestä ja pitkään ja nyt syksyllä julkaisimme uuden Mavisystems NAVcloud-palvelun (https://navcloud.fi), jonka myötä olemme kehittäneet Dynamics NAV-pilvipalveluamme entisestään. Dynamics 365 ”Tenerifen” myötä vaihtoehtoja on siis vain aikaisempaa enemmän (on-premise, Microsoftin oma pilvipalvelu, Mavisystems NAVcloud, 3. osapuolen konesali). Oikea ja paras vaihtoehto valitaan asiakaskohtaisesti, kuten tähänkin asti.

Dynamics NAV voidaan integroida muihin Dynamics 365-sovelluksiin, kuten Sales (CRM), Field Service ja Project Service Automation (PSA). Dynamics 365 ”Tenerifen” myötä Dynamics NAV-Dynamics 365 integraatio paranee entisestään, kun Dynamics NAVista tulee osa Dynamics 365:sta

Kannattaako odottaa?

Microsoft on kertonut vasta ensimmäiset tiedot Dynamics NAV 2018 ja Dynamics 365 ”Tenerifen” julkaisuajankohdista. Julkaisuajankohdat voivat muuttua, minkä lisäksi ainakin alkuun saatavuus voi vaihdella maittain. Onko Suomi heti ensimmäisten joukossa?

Jos tarvitset monipuolisen, joustavan ja integroitavan ERP-järjestelmän nyt heti/lähiaikoina, niin vastaus on ei. Dynamics NAV 2017 saa heti, olemme tehneet jo useita NAV 2017 toimituksia (todettu luotettavaksi), se voidaan integroida Dynamics 365:n ja Office 365:n (myös NAV 2017:ssa sisältää Microsoftin tekemiä valmiita integraatioita) ja myös NAV 2017 saa pilvestä palveluna (Mavisystems NAVcloud).

Jos hankinta-aikataulu/uuden järjestelmän suunniteltu käyttöönottopäivä on myöhemmin esim. syksyllä 2018 tai sen jälkeen, on uusi Dynamics NAV 2018/Dynamics 365 ”Tenerife” silloin jo varmasti julkaistu ja käytettävissä.

 

Sami Ringvall
Mavisystems Oy
sami.ringvall@mavisystems.fi
050 529 8536

Mavisystems NAVcloud – Dynamics NAV Azuressa

Microsoft Dynamics NAV-toiminnanohjausjärjestelmä (ERP) voidaan asentaa (tekninen käyttöympäristö) paikallisesti omille palvelimille (on-premise), 3. osapuolen konesaliin tai esimerkiksi Microsoftin Azure pilvikonesaliin. Kaikki em. vaihtoehdot kuitenkin asiakkaan kannalta siinä mielessä samanlaisia, että Dynamics NAV-toiminnanohjausjärjestelmän ja käyttöympäristön ylläpito ja valvonta ovat eri käsissä.

Enää ei tarvitse olla näin. NAVcloud-palvelun avulla asiakas saa sekä Dynamics NAV-toiminnanohjausjärjestelmän että sen käyttöympäristön yhdeltä kumppanilta. NAVcloud on Mavisystems Oy:n tuottama ja ylläpitämä Microsoft Dynamics NAV -palvelualusta, joka on toteutettu Microsoft Azure -pilviteknologialla.

Miksi valita NAVcloud? Yksi hyvä syy on se, että me olemme toteuttaneet ja asentaneet yli 150 Dynamics NAV-ratkaisua. Me tiedämme (ja osaamme) varmasti miten Dynamics NAV tulee asentaa ja minkälainen on hyvä Dynamics NAV-käyttöympäristö.

Lisätietoa NAVcloud-palvelusta löydät osoitteesta https://navcloud.fi/

Microsoft Dynamics NAV 2018 julkaistu

Odotustemme mukaisesti Directions EMEA 2017 keynote-puheenvuorossa Marko Perisic (General Manager, Microsoft Dynamics SMB) julkaisi uuden Dynamics NAV 2018, joka tulee saataville joulukuussa 2017.

Dynamics NAV 2018 parannuksia ovat mm. todella hyvä selainkäyttöliittymä, sekä aikaisempaa kehittyneemmät Office 365 ja Dynamics 365 integraatiot, jotka hyödyntävät Microsoftin Common Data Serviceä.

Dynamics NAV 2018 Availability
Dynamics NAV 2018 Availability

 

Dynamics NAV 2018 Application Improvements
Dynamics NAV 2018 Application Improvements

Microsoft Dynamics 365 ja Dynamics NAV

Microsoft lanseerasi viime vuoden marraskuussa Dynamics 365:n, mikä on herättänyt paljon kysymyksiä. “Mikä on Dynamics 365?”, “Voimmeko siirtyä NAVista Dynamics 365:n?”, “Olisiko Dynamics 365 meille parempi ratkaisu?” Kysymykset on ihan ymmärrettäviä, sillä Microsoftin tiedottaminen asiasta on ollut hetkittäin vaikeaselkoista.

Ensimmäiseksi rauhoittavia uutisia kaikille Dynamics NAV -käyttäjille tai käytön aloittamista harkitseville. Dynamics NAVilla on edelleen tärkeä rooli Microsoftin Dynamics-strategiassa ja sen kehitys jatkuu (kts. kuva).

MIKÄ ON DYNAMICS 365?

Dynamics 365 ei ole vain yksi ratkaisu tai sovellus. Dynamics 365 on Microsoftin uusi pilvipohjainen liiketoimintaratkaisu, johon kuuluu useita eri liiketoimintatarpeisiin tarkoitettuja sovelluksia. Dynamics 365:n sovelluksia ovat muun muassa:

  • Dynamics 365 Enterprise edition (Operations)
  • Dynamics 365 Business edition (Finance)
  • Dynamics 365 for Sales
  • Dynamics 365 for Field Service
  • Dynamics 365 for Project Service Automation (PSA)

SOVELLUKSET LYHYESTI

Dynamics 365 Enterprise edition (Operations)
Entinen Dynamics AX, jonka nimi siis vaihtui. Kohderyhmänä yritykset, joiden henkilömäärä on yli 250.

Dynamics 365 Business edition (Finance)
Uusi Dynamics NAVin pohjalta tehty ratkaisu. Sisältää tällä hetkellä ainoastaan taloushallinnon (esimerkiksi Dynamics NAVin tuotanto ja projektit puuttuvat). Sovellusta ei ole saatavana Suomessa.

Dynamics 365 for Sales
Entinen Dynamics CRM. Erittäin monipuolinen, “oikea” CRM-ratkaisu, jolla voidaan laajentaa Dynamics NAVin CRM-ominaisuuksia ja joka integroituu Dynamics NAViin.

Dynamics 365 for Field Service
Microsoftin uusi ratkaisu, erityisesti liikkuvaan asennus- ja huoltotöiden toiminnanohjaukseen. Field Servicellä pystytään mm. optimoimaan resurssien tehokas allokointi töille hyödyntäen kompetenssi- ja pätevyysvaatimuksia, maantieteellistä sijaintia sekä aikatauluvaateita. Integroituu Dynamics NAViin.

Dynamics 365 for Project Service Automation
Microsoftin uusi ratkaisu, erityisesti asiantuntijaprojektien ohjaukseen ja hallintaan. Sisältää mm. työkaluja työntekijöiden osaamisen hallintaan, resursoinnin, työnohjauksen, tuntien ja kulujen kirjauksen ja projektien seurannan. Voidaan integroida Dynamics NAViin ja täydentää näin NAVin omaa projektienhallintaa.

Dynamics 365 ei siis ole vain yksi sovellus tai järjestelmä, vaan enemmänkin kokoelma sovelluksia, jotka kattavat esimerkiksi perinteisen (suuryrityksen) toiminnan- ja tuotannonohjauksen, asiakashallinnan (CRM), asennus- ja huoltotöiden toiminnanohjauksen ja projektienhallinnan.

DYNAMICS NAV JA DYNAMICS 365

Dynamics NAV ja Dynamics 365 ovat siis kaksi erillistä ratkaisua, jotka kiitos Microsoftin valmiiden perusintegraatiomallien voidaan integroida toisiinsa.

Microsoft on antanut ymmärtää, että tulevaisuudessa Dynamics NAV tulee olemaan osa Dynamics 365 -ratkaisua. Ajankohdasta ei ole varmaa tietoa, mutta nykytiedolla arviomme on, että yhdistyminen tapahtuu aikaisintaan ensi vuonna.

Mahdollista yhdistymistä (Dynamics NAV – Dynamics 365) ei kannata pelätä tai jäädä odottamaan, sillä Dynamics NAV ja Dynamics 365 Business edition (Finance) käyttävät jo nyt pitkälti samaa identtistä koodia. Dynamics NAV ei siis ole Microsoftin vanheneva toiminnanohjausjärjestelmä, vaan koko ajan kehittyvä digitaalinen liiketoimintaratkaisu, josta todennäköisesti joskus tulevaisuudessa muotoutuu uusi ”Dynamics 365 NAV” (tämä ei ole virallinen nimi).

MAVISYSTEMS JA DYNAMICS 365

Olemme toimittaneet Dynamics NAV-toiminnanohjausratkaisuja (ERP) jo yli kymmenen vuotta ja toimitamme myös tulevaisuudessa. Dynamics NAVin nimi saattaa joskus tulevaisuudessa muuttua, mutta yhtä kaikki, Microsoftin ERP-ratkaisut ovat olennainen osa työtämme ja strategiaamme myös jatkossa.

Olemme myös vahvasti mukana Microsoftin Dynamics 365 -strategiassa. Viime syksystä lähtien olemme tehneet Dynamics NAV -projektien lisäksi myös Dynamics 365 for Sales, Dynamics 365 for Field Service ja Dynamics 365 for Project Service Automation -projekteja. Mavisystemsin palvelutarjonta kattaa seuraavat ratkaisut:

  • Dynamics NAV
  • Dynamics 365 for Sales
  • Dynamics 365 for Field Service
  • Dynamics 365 for Project Service Automation
  • BI4Dynamics- ja Power BI-raportointiratkaisut

Ja jottei kenelläkään jää epäselväksi, todettakoon vielä, että Dynamics NAVin saa niin omalle palvelimelle (On-premises), Microsoftin Azuresta tai kolmannen osapuolen konesalista. Ainakin Mavisystemsin asiakkaille tämä on ollut jo kauan ja on edelleen mahdollista.

 

Sami Ringvall
Palvelupäällikkö
050 529 8536
sami.ringvall@mavisystems.fi

IT In Your Business -seminaari Turussa perjantaina 27.10.2017

Järjestämme yhdessä Enter SystemSolutions Oy:n kanssa IT In Your Business -seminaariin Turussa perjantaina 27.10.2017.

Seminaarin teema on Microsoft Business -ratkaisut ja kerromme mitä kaikki eri ratkaisut ja palvelut, kuten Dynamics NAV, Dynamics 365, Microsoft 365 Business, Office 365, Azure ja NAVcloud ovat ja mitä hyötyjä ne tarjoavat erityisesti PK-sektorille.

Seminaarin ohjelma ja ilmoittautumislomake löytyvät täältä.

Mavisystems mukana syksyn suurimmassa Microsoft-asiantuntijatapahtumassa

10.10. järjestettävässä TechTalks -tapahtumassa kuulet Microsoftin viimeisimmät uutiset ja parhaat käytännöt suoraan asiantuntijoilta. Mavisystems vastaa tapahtuman liiketoimintatrackista, jossa kuulet mm. Directions EMEan (www.directionsemea.com) Microsoft Dynamics NAV uutiset tuoreeltaan, sekä Microsoft Dynamics- ja Microsoft 365 Business-ratkaisuista (mm. Field Service, Project Service Automation). Iltajuhlassa sinua viihdyttää suoraan kansainväliseltä kiertueelta Hernesaareen piipahtava Steve ’n’ Seagulls!

Lue lisää ja ilmoittaudu http://techtalks.fi

Kokemuksella tulevaisuuteen

Mavisystemsin ja Enterin toimintatapa perustuu keskusteluun asiakkaan kanssa. IT-infrastruktuuriratkaisujen asiantuntijayritys Enter SystemSolutions Oy ja Microsoft Dynamics -ratkaisuihin erikoistunut Mavisystems Oy ovat tehneet yhteistyötä jo yli kymmenen vuoden ajan. Yhteisenä päämääränä yrityksillä on pyrkimys palvella suomalaista PK-sektoria nykyaikaisilla ja joustavilla liiketoimintaratkaisuilla. Lue koko juttu Talouselämän Businessratkaisut-liitteestä.

Turun toimisto on muuttanut

Turun toimiston uusi osoite on Satamakatu 22, 20100 Turku. Perille löytää helposti tähtäämällä Turun linnaan tai satama-alueeseen (entinen Tullin-talo)

Tervetuloa